Škola zabezpečuje poskytování poradenských služeb prostřednictvím školního poradenského pracoviště. Tyto služby ve škole zajišťuje tým, který je tvořen výchovným poradcem, kariérovým poradcem, školním metodikem prevence, školním speciálním pedagogem a školním psychologem. Všichni členové poradenského týmu vycházejí při své práci ze znalosti prostředí a atmosféry školy.
Školní poradenské pracoviště úzce spolupracuje s vedením školy, s pedagogy, s asistenty pedagoga a dalšími školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC).
Externími spolupracovnicemi jsou psycholožka PhDr. Anna Páchová, Ph.D., e-mail: pachova@ppp10.eu, tel. 777 487 672 a speciální pedagožka Mgr. Eva Klánová, e-mail: klanova@ppp10.eu, tel. 770 194 808 z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 10, Jabloňová 3141/30a, 106 00 Praha 10 - Zahradní Město (www.ppp10.eu), email: ppp10@ppp10.eu.
Školní poradenské pracoviště poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby žákům, jejich rodičům a pedagogům. Snaží se pomáhat jim při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží. Objednávkový kontaktní formulář https://www.ppp10.eu/rozdeleni-skol/zakladni-skoly/kontaktni-formular-zakladni-skoly k poskytnutí poradenské služby.
Výchovný poradce: Mgr. Jana Tůmová(jana.tumova@krimicka.cz) Mgr. Lucie Klenovcová (lucie.klenovcova@krimicka.cz)
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky spotřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
- Zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
- Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve spolupráci s kariérovým poradcem.
Kariérový poradce: Mgr. Jana Ludwig(jana.ludwig@krimicka.cz)
- koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
- základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
- individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem),
- poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem),
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (poradna, centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy, zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek,
- v případě potřeby poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
Metodik prevence: Mgr. Květuše Nekolová (kvetuse.nekolova@krimicka.cz)
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Školní speciální pedagog: Mgr. Jana Honsová (jana.honsova@krimicka.cz)
-
Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
-
Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační)
-
Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole.
-
Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
-
Participace na vytváření vzdělávacích plánů a programů školy s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
-
Metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
-
Koordinace a metodické vedení pedagogických asistentů ve škole.
-
Dokumentace případů a její zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů; administrativa.
Rozsah činnosti školního poradenského zařízení
* koordinuje pedagogicko-psychologické poradenství ve škole
* pracuje s celým systémem školy (vedení, ped. sbor, třídní učitelé, žáci, rodiče žáků)
* podílí se na vytváření strategií a programů zaměřených na podporu rozvoje osobnosti žáků
* podílí se na vytváření a realizaci preventivních programů zneužívání návykových látek a negativních jevů v chování žáků
* podílí se na monitorování problémových projevů chování, pravidelně provádí analýzy a návrhy konkrétních opatření
* pracuje průběžně s žákovskými kolektivy a ovlivňuje prostřednictvím sociálního učení sociální klima školních tříd a potažmo celé školy
* podílí se na přijímacím řízení
* provádí diagnostiku orientovanou na zjišťování příčin poruch učení a chování
* zjišťuje individuální předpoklady pro uplatňování a rozvíjení schopností a nadání žáků
* provádí reedukaci
* provádí prevenci školní neúspěšnosti
* provádí krizovou intervenci a neodkladná psychologická vyšetření žáků
* provádí pedagogicko-psychologickou diagnostiku v souvislosti s profesní orientací žáků ve spolupráci s učiteli, kteří vyučují předměty volbu povolání na ZŠ a úvod do světa práce na SŠ
* koordinuje kariérové poradenství s ostatními subjekty, které poskytují specializované služby kariérového poradenství (PPP, úřady práce…)
* odborně a metodicky pomáhá učitelům zavádět a aplikovat pedagogicko-psychologické poznatky do vzdělávacího procesu
* poskytuje konzultační pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu
* zajišťuje koordinaci poskytovaných služeb s ostatními subjekty, zejména PPP, SPC, SVP, OSPOD, Policie, MČ
* zajišťuje koordinaci služeb poskytovaných dalšími odborníky ve státním i nestátním sektoru
* v odůvodněných případech zprostředkovává žákům kontakt s veřejným ochráncem práv
* dodržuje etický kodex školního psychologa